субота, 06. септембар 2014.

Čemu ovo služi? A uz to i (ne) radi...

Da li znate kakva je ovo naprava i čemu služi?

 

Kao i mnoge druge alatke za ručne radove, i ovu spravicu nasledila sam od svoje nane, koja se bavila šivenjem, pletenjem, kukičanjem i vezom.


Ovaj starinski drveni izum, nalik kišobranu, naziva se motovilo i koristi se za namotavanje vunice u klupko. Naime, ukoliko se nekada desi da vunicu kupite u obliku kanure, umesto uobičajene fino namotane štringle, motovilo je nezamenljiv pomoćnik u tom poslu.


Dok nisam osposobila svoje motovilo, motanje vunice bilo je pravo mučenje - ili sam morala da teram članove porodice i prijatelje da mi asistiraju, a to nije uvek bilo izvodljivo, ili bih vunicu razapela na sopstvena stopala, što je motanje činilo izuzetno nelagodnim zbog položaja tela - trebalo je da sedim na podu, raščerečena, povijenih leđa i zgrčenih stopala koja su držala čitavu kanuru. O tome koliko se vunica mrsila i zapetljavala neću ni da govorim - čitave sate (a ponekad i dane) izgubila sam pokušavajući da razmrsim niti. Ova čudnovata naprava zaista mi je olakšala rad.

U današnje vreme ovaj neobični instrument prava je retkost, a u stara vremena izrađivao se najčešće od drveta i metala, ponekad i od drugih materijala. U 18. i 19. veku pravili su ga i od kitove kosti, pa se sada takvi komadi smatraju veoma vrednim antikvarnim predmetima.


Ovako motovilo izgleda kada je sklopljeno...


...a ovako kada se pričvrsti na sto ili neku drugu radnu površinu.


Montiranje je jednostavno - stega se drvenim šrafom lako pritegne rukom.


Da biste namotali vunicu u klube, motovilo otvarate kao kišobran. "Kišobran" je sastavljen od mnoštva letvica, međusobno labavo povezanih nitima konca, formirajući isprepletanu konstrukciju koja drži niti vunice.

Drvena kugla sa rupom ispod "kišobrana" (na donjoj slici), zapravo je držač "kišobrana" da ne bi skliznuo nadole. Na mojoj napravi ta kugla se rascepila, šraf je ispao, pa je ispod nje ugrađen metalni prsten sa običnim šrafčićem koji sada moram da odvrćem i zavrćem šrafcigerom.


A evo i načina na koji se vunica razapinje na motovilo: kada skinete etiketu, dobićete  veliki krug namotane vunice koji je na jednom mestu vezan u čvor ili mašnicu kako se kanura ne bi rasturila i zamrsila. Uhvatite taj kraj gde je čvor i pažljivo rastegnite kanuru ukrug. Labavo je položite na motovilo i lepo rasporedite. Zatim "kišobran" motovila razapnite onoliko koliko je potrebno da kotur vunice na njemu lepo leži.




Odvežite čvor i odredite gde ide početak, a gde kraj namotane niti. Početak bi trebalo da bude spolja radi lakšeg motanja.

Sada možete da počnete namotavanje vunice u klupko. Kako budete zatezali nit koju motate, motovilo će se okretati u krug i time učiniti zanimljivim ovaj, inače, dosadan posao.

video






6 коментара:

  1. Dobro si prosla :) Vec godinama merkam ovu spravu na internetu, ali su pomalo veliki zalogaj za mene. Brat mi je napravio mnogo jednostaviju motalicu pre nekoliko godina, i za sada sluzi ok :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja sam jedina u familiji koja se bavi ručnim radovima, zato sam i nasledila golmilu alata od pokojne nane, i zahvalna sam i njoj i ostalim direktnim naslednicima koji su mi to omogućili :) Hvala, Margit, na lepom komentaru! Još samo da nabavim krojačku lutku i sve će biti kompletno :)

      Избриши
  2. Pitam se gde nestade moj komentar? Ja poranila da budem prva i nema ga, htela sam nesto da dodam. Uglavnom, sad moram da se ponovim-obozavam ovakve spravce, sve su mi zanimljive i ponesto i ja nabavim. Jos ako je od bake.... Tebi ce dobro doci jer osim sto SUPER strikas i heklas, ti to zaista i volis. Tako da je ova spravica u pravim rukama.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nataša, ostavila si komentar na englesku verziju ovog posta :) Nije izbrisan!

      Избриши

Hvala na poseti i komentarima! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...