недеља, 21. јун 2015.

Pačvork šešir

Nedavno sam na fesjbuku videla model heklanog pačvork šešira u koji sam se odmah zaljubila i rešila da ga i sama napravim za letovanje koje me je čekalo uskoro.



Moja nova prijateljica, Jelena, rado je pozirala u pačvork šeširu koji se lepo uklopio u njen tirkizni kupaći kostim

  Pokušavala sam uz pomoć slike da "izguglam" i uputstvo, ali nije ga bilo. To je, ustvari, bila dobra strana cele izrade šešira, jer je predstavljao pravi izazov za moj mozak. Trebalo mi je par dana da proučim fotografiju, pa još jedan da odaberem motiv (na kraju sam ih sve uradila iz glave), i konačno još 3-4 dana za izradu. Finalni izazov predstavljalo je učvršćivanje oboda s obzirom na njegovu veličinu, ali i to je rešeno vrlo brzo. 


Iako izgleda komplikovano, heklanje ovog šešira za malo iskusnije pletilje neće biti veliki problem. Evo, okvirnog uputstva koje će zainteresovanim heklaricama pomoći ako budu poželele da imaju ovaj posve unikatni ukras za svoju damsku glavicu :)

Original koji je poslužio kao inspiracija - u toplim bojama crvenih i oker nijansi

Moj šešir je u bojama mora i kore drveća - tirkiz i braon - na beloj pozadini

Materijal koji sam koristila je 100% pamučno predivo debljine za heklicu br. 3,5. Znači, debela nit. Ukupna potrošnja za 3 boje - belu, braon i tirkiz - 220gr.


1. Motiv

Prvi korak je odabir motiva koji želite da bude osnova vašeg šešira. Ovde ćete videti detaljan postupak kukičanja motiva u slikama. Kada uradite jedan koji vam se sviđa, izmerite ga, zapišite tačne dimenzije i ostavite na stranu.



 a)
 


b)


c)


d)


e)


 f)


g)


h)

 Još jedan motiv u drugom rasporedu boja


2. Spajanje motiva

Prilikom sastavljanja dva motiva, ili spajanja motiva sa telom šešira, heklicu ubodite u prednji beočug petlje motiva koji je bliže vama, i u zadnji beočug motiva koji stoji od vas.

Spojeni motivi s naličja

Spojeni motivi s lica


3. Gornja ploča šešira

Sledeće što treba uraditi je gornji deo (kružnog oblika) niskim ili poluvisokim stubićima, čiji obim će biti malko manji od obima vaše glave (razlog tome je što se pamuk prilikom nošenja rasteže). 


4. "Telo" šešira

Za gornju ploču heklanjem prikačite gotove motive. U mom slučaju bilo je potrebno 4 komada za telo šešira (i još 6 za obod). Nakon spajanja motiva za telo šešira, ja sam isheklala još 3 pruge tirkiz, braon i belom bojom, ali sam ih kasnije oparala, jer je šešir bio predubok i padao mi na oči. Zavisno od izbora motiva i debljine prediva, i njihova veličina diktiraće vam dalji rad - ako su motivi manji, možda će biti potrebno iskukičati još par redova pre oboda.



5. Obod
Nakon što uradite telo šešira, pređite na kačenje motiva na "telo" za obod. Kod mene je bilo dovoljno 6 kvadrata. Međuprostore između motiva popunite heklanjem niskih stubića duž ivica kvadrata, počevši od spoljne ivice, a u uglu kukičajte po 5 stubića zajedno. Radite međuprostore dok ne popunite ceo trougao. Vodite računa da spoljna (najkraća) ivica trougla bude ravna.




6. Završavanje oboda

Kada završite sve međuprostore, ceo šešir opheklajte sa dva reda nst. Da bi ivica šešira, a i čitav obod, stajali čvrsto, u poslednji red niskih stubića umetnite žicu. To je vrlo jednostavan poduhvat, mada kukičanje tog poslednjeg reda traje daleko duže od običnog. Dugačak komad žice (dužinu izmerite prema dužini oboda) držite levom rukom tik uz pletivo, a heklicu vodite ispod nje prilikom zahvatanja radne niti; dalje nst radite kako ih inače heklate, s tim da sledeći put nit zahvatite s gornje strane žice.

Opkukičajte šešir skroz ukrug, krajeve žice pažljivo uvucite u omčice urađenih niskih stubića tako da se njihovi krajevi malo preklope, jedno 3-4cm, kako se obod ne bi lomio na sastavu.


7. Štirkanje

Imala sam veliku dilemu da li da šešir poštirkam brašnom ili šećerom. Raspitala sam se kod par osoba koje se bave izradom šešira  dobila različite savete, ali sam na se kraju odlučila za šerbet, jer sam na nekim svojim ranijim radovima imala problem sa "testom" koje se zadržavalo na pletivu. S obzirom da sam napravila malu količinu šerbeta, pa nisam ceo šešir mogla da uronim u kadicu sa ovim rastvorom, sipala sam tečnost u prskalicu i njime ravnomerno poprskala gotov rad. Šešir se odlično učvrstio, dodatna žica u obodu takođe je od presudnog značaja za njegovu čvrstu formu, a onima koji žele da štirkaju šešire savetujem da šerbet ne kuvaju, jer kuvanjem šećer poprima žućkastu boju, pa može uticati i na boje izrađenog modela. Dovoljno je dakle samo razmutiti 7 kašika šećera u 14 kašika vode, mešati dok se sasvim ne rastvori, i time isprskati rad. Meni je ova razmera bila sasvim dovoljna, šešir je dovoljno čvrst da stoji kako treba, a opet i dovoljno elastičan da može da se presavije na pola i spakuje u kofer. Ukoliko želite jače učvršćivanje, razmeru svedite na 1:1.

Mokar šešir, naravno, stavite na kalup da se potpuno osuši. Otkrila sam da kao kalup odlično može da posluži okrugla saksija odgovarajuće visine i širine.


I još jedna važna napomena: iako je šešir uštirkan šećerom, nije bilo navale osica, pčela ili drugih insekata. Pretpostavljam da prilikom sušenja šećer izgubi i miris i ukus i nije zanimljiv za ljubitelje slatkiša :)


Zaključak je, dakle, da je šerbet štirak daleko bolji od onog napravljenog od brašna ili gustina. Jedino treba voditi računa prilikom peglanja - šećerni sirup može beli rad pretvoriti u žućkast na visokoj temperaturi. Ja svoj šešir nisam peglala, samo sam ga pažljivo dlanovima formirala na kalupu.

4 коментара:

  1. Šešir mi se jako sviđa i to što na svim slikama ima objašnjenje na engleskom i srpskom. Pošto nisam još iskusna u ovome, jedino nisam razumela kako da spojim delove na obodu šešira?
    Inače, i ja predajem engleski i volim da kukičam ��

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala puno, draga Dobrila. Nažalost, kada heklam, mnoge stvari uradim na licu mesta, pa ne umem kasnije detaljno da ih objasnim, i takav je slučaj sa međuprostorima na obodu. Kada dođete do tog dela, heklajte niske stubiće od jedne ivice kvadrata do druge, pa nazad. U uglovima radite po 5 stubića zajedno (to je oduzimanje) i onda ćete u svakom sledećem redu imati po 2 petlje manje sa svake strane. Kada ponestane petlji, samo prekinite nit. Ovako je teško razumeti samo kad čitate uputstvo dok ne dođete do tog dela, tada će Vam biti jasnije. Još jedna opcija je iskukičati trouglaste motive posebno, pa ih spojiti sa kvadratnim motivima. Možda će Vam taj način biti lakši. Naravno, možete da osmislite svoj trougao, ili da pronađete neki uzorak na internetu. :) Puno pozdrava!

      Избриши
    2. Hvala na detaljnom objasnjenju. Mozda ce mi to sa posebnim trouglom biti lakse. Bas bih pokusala da napravim za sebe jedan šešir jer mi je teško da nadjem odgovarajuću veličinu za moju glavu ��

      Избриши
    3. Nema na čemu. Ja bih baš volela da vidim i Vašu verziju, pa možemo da ga podelimo u ovoj objavi, ako želite, kad bude gotov :) Srećan rad i slobodno pitajte ako negde zapne.

      Избриши

Hvala na poseti i komentarima! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...